Hodnocení tématu:
  • 0 Hlas(ů) - 0 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
farebné variácie malby na šípy alias cresting
#21
Je to určitě ohromná piplačka a v každém případě si takhle člověk na turnaji spolehlivě pozná v terči své šípy a nesplete si je s cizími. Při vhodné barevné kombinaci bude asi i šíp lépe patrný za letu a člověk tak při tréningu získá lepší zpětnou vazbu ohledně chování šípu ve vzduchu.
Samy o sobě jsou např. ty Myšovy ornamenty samozřejmě velmi pěkné. 

Doufám, že se žádný vášnivý malíř šípů neurazí, ale mně osobně to k šípům vůbec nesedí. Neříkám u jezdecké zkroucené lukostřelby, tam to má tu mongolskou kulturní tradici, koho to bere, toho logicky bere i tenhle druh ornamentalismu - na hadrech, v rukopisech, tak proč ne na šípech. 

Možná mám zvláštní vkus, ale mně se prostě nejvíc líbí čisté dřevo, pokud jsou přiměřeně sladěné a čistě provedené letky, šlachová omotávka selfnocku a dejme tomu nějaká vypálená značka majitele, tak takhle si představuji krásný šíp. Ideálně samozřejmě kamenný nebo kovaný hrot, šlacha. Ještě bych třeba asi ocenil nějaké decentní namoření dříku, příp. nějak funkčně zdůvodnitelnou barevnou odlišnost přední části šípu, pokud byla namáčena v nějakém vytvrzovacím nátěru. Zkrátka (nejen) u šípů ocením nejvíc čisté linie a minimalistické ponechání vyznít přirozenost. 

Lehce odbočím ... ale připomíná mi to trochu celoplošné tetování ... když vidím krásnou mladou dívku, jak má potetovanou celou ruku a mizí to někam na záda, tak si říkám, proč někdo ten skvostný materiál musel kazit   Huh rozbitím do (o sobě jistě zajímavých) drobných detailů, z nichž ale žádný nesnese srovnání s původním celkovým dojmem - od něhož ale ornamentální zdobení nutně odvádí pozornost k tomu (z podstaty) druholigovému detailu. 

Tím prosím neříkám, že to celé nemá svůj půvab (např. tu původní Tulákovu černo-žlutou sadu bych asi na živo během turnaje bez váhání pochválil), ale je to spousta práce a výsledek není nějak jednoznačně lepší, než původní stav.  Angel
Odpovědět
#22
Hm- ono to bude tím, že asi věnujeme víc času nejen šípům, ale lukostřelbě jako takové.

Zdobení šípů je nejenom staré, ale i praktické.

Slouží k identifikaci majitele, ochraně šípu, šíp se lépe hledá a navíc se tím dají odlišit i jednotlivé šípy.

U střelců s dřevěnými šípy je ještě zajímavé , že ti  z nich kteří mají ambice se trefovat začnou trošku bádat nat tím, jak šíp funguje a jsou schopní do výroby šípu investovat obrovské množství času. Malování je jenom taková radůstka navíc
Odpovědět
#23
Jistě máš pravdu ve všem, co říkáš, leccos mohu potvrdit i z vlastní zkušenosti.
Přesto se asi shodneme, že se "v kancjé kancóv" jedná o záležitost estetickou. Nebyla by to pro tebe žádná radůstka, kdyby se ti to nakonec nelíbilo. 

Já mohu pouze vydávat počet ze svého prožívání, a co se krásy týče, tak to pro mne přínosem není.  Sad

Jiná otázka by byla ... a k tomu trochu směřuje můj příspěvek výše, zdaliž není za celou věcí přec jen nějaké funkční zdůvodnění. Např. magické znaky na šípu, tam bych nic nenamítal, protože estetika v takovém případě není relevantní. Pokud střelec má lepší výsledky se symboly pokrytým šípem (nebo tomu přinejmenším věří), tak není o čem se bavit a samozřejmě tam ty magické formulky bude mít, ať to vizuálně vypadá jakkoliv. Analogie s tetováním je, myslím, jasná - to také byl původní význam umisťování symbolů na lidské tělo (tedy kromě značkování majetku v případě otrokyň a otroků).

Ad tradice a kultura: 
v dřívějších dobách lidé měli plné zuby přírody, protože byla všude kolem, a proto milovali řvavé barvy a mnohdy přeplácané zdobení, protože to bylo vzácné a jaksi povznášející. My jsme dnes v situaci, kdy naopak chybí prostota, vkus a soudnost. 

Nekritické převzetí z jakékoli tradice je v naší situaci vždy pomýlené, a zvláště to platí o tradicích kulturně značně vzdálených. Co přinášela řvavá barevnost chrámů starým Řekům, nebo barokní přeplácanost tehdejším uživatelům, to by asi nepřinášela dnes nám. Lukostřelba má dnes poněkud jinou úlohu než v dobách, kdy se tradice tvořila. Ale jistě ji lze vnímat i folklórně, a tam příslušné vzory patří, bez ohledu na to, zda se mi to líbí, nebo ne. 

To ovšem není případ "kroužkovaných" šípů. Tam je to přece pouze a jen estetická snaha... nebo ne?
Odpovědět
#24
v IFAA je třeba kroužkování povinné pro UAR.
Mít věci pěkné, nebo odpovídající vkusu majitele je doufám právo člověka.
Barevné šípy se lépe hledají v trávě a šípy lakované lépe vzdorují vlhku.
Odpovědět
#25
Mě se to líbí, mé ženě se to líbí a mým přátelům také. Baví mě to pro ně vyrábět, filozofický rozměr v tom nehledám.
http://sysel-knouri.rajce.idnes.cz/Arrow_Art_by_myself/
Odpovědět
#26
Sysel: 
chápu. Já holt jo ... ve všem a vždy, však mne znáš. Viz náš rozhovor o motivaci a šamanismu ... a tobě poněku unikající rozdíl mezi palbou a střelbou (který není  "pouze lingvistický", ale především intencionální).  Wink

Myša & Tulák:
jak říkám, nic ve zlém, ošklivé to rozhodně není.   Smile
Zajímala mne jen ta případná další motivace.
Povinnost v rámci některých kategorií v některých závodech takovým zdůvodněním nepochybně je. To jsem samozřejmě nevěděl a díky za vysvětlení.
Co se odolnosti vůči vlhku týče, tam bych si nebyl tak jist, jestli zrovna barvení má nějaký význam ve srovnání s voskem, nebo olejem, nebo bezbarvým lakem. Rád se ale nechám poučit.
Odpovědět
#27
skusil som trosku zmenu ... [Obrázek: IMG_2136.jpg?ver=0]   [Obrázek: IMG_2137.jpg?ver=0]  [Obrázek: IMG_2143.jpg?ver=0]

foto1
foto2
foto3
Odpovědět
#28
[Obrázek: WP20180318091725Moment0ssx.jpg]
[Obrázek: WP20180318092258ProLI3fm1.jpg]
Odpovědět


Přejít na fórum:


Uživatel(é) prohlížející toto téma: 3 host(ů)