05-23-2017, 04:00 PM
Zakládám toto vlákno, abychom sem mohli psát o tětivách. Zkušenosti s výrobci, materiály, omotávky…
Zdejší dvorní mistr přes tětivy – spitamen – je opravdu zkušený človíček. Mít reflexa, nechávám si dělat tětivy pouze u něho. Jelikož mám ale kladku, jsou zde mimo tětivy i lanovody. Neříkám, že by to klučina šikovnej nezvládl, ale neměl jsem náhradní nebo použitý set, který bych mu poslal, aby si to mohl naměřit. A nechtěl jsem ho uhánět, aby mi tětivu s lanovody upletl, kdybych mu poslal současně nasazený set (a já bych tak zůstal bez funkční kuše). Zvolil jsem tedy jinou variantu. Originální tětivy a lanovody od Tenpointu jsou třída. Jsem s jejich kvalitou spokojen. Netrpí moc na natahování – nová tětiva se prodlouží do druhého dne o pár mm a pak se už ani nehne. Mají však trošku problém na rozvolňování jednotlivých závitů omotávky. Především na těch extrémních zalomeních na kladkách. Středovka je v pořádku. Víceméně to na funkci nemá nějaký vliv, když se v ohybu ta omotávka rozvolní, ale mám rád, když je vše jak má být.
Proto jsem sáhl po pro mě už ověřeném výrobci 60xcustomstrings. Dělají tětivy a lanovody snad na všechny luky a kuše. Pro kuše dělají z materiálu BCY D97. Sety jsou omezeny pouze na 6 barevných variant. Dělají i zvlášť tětivy a zvlášť lanovody v milionech barev, ale za příplatek. Víceméně dělají jakékoliv rozměry, takže stačí zadat typ kuše, případně délku tětivy a kluci vyrobí. Zkušenost s nimi mám z kladkového luku a byl jsem kvalitou zpracování velice překvapen. Vyrábějí tětivy hodně předpjaté, takže se při namontování na luk/kuši už jen minimálně natáhnou a chvástají se nějakým lepším způsobem omotávání. Ani na luku ani po nasazení na kuši nepozoruji rozvolnění omotávky na ostrých záhybech na kladkách. Zde na videu kluci z crossbownation testovali tětivu a po 1000 výstřelech ukazují výsledky.
Oproti originálním Tenpoint lanovodům mají lanovody od 60x jiný „tvar“ respektive jsou vyrobeny jiným způsobem. Originální lanovod je upletený jakoby ze dvou částí – samotný lanovod a do něho vložené yokes (úchyty na osy kladek) a zajištěné omotávkou. U lanovodů od 60x vycházejí yokes už přímo z vláken samotného lanovodu.
A teď to nejdůležitější – cena. Originální tětiva vychází na 25 USD a lanovody na 52 USD, což je dohromady 77 USD bez dopravy. Ručně dělaný set tětivy a lanovodů od 60x vychází na 80 USD a doprava do ČR je 12,6 USD. Několikrát do roka mají ale slevy např. 10% pro nového zákazníka, 15% na valentýna, den matek (to jsem využil já), vánoce, velikonoce, černé pátky a mnoho dalšího. Několikrát do roka je tedy možné set nakoupit za 68 USD. I podle reakcí ze zahraničních fór je to daleko lepší investice než za originální set (především co se životnosti týče). Tětiva a lanovod zvlášť vycházejí na 30 + 30 + 30 USD což je 90 USD, se slevou 76,5 USD. Takže pořád levnější jak originál a s možností výběru si z pestré palety barev jak vláken, tak i omotávky.
Ještě bych napsal pár řádků – možná takový mininávod – na výměnu tětivy a lanovodů a následný tuning na kladkových kuších.
1) Nejdůležitější je si vše před sundáním důkladně nafotit z několika úhlů, ať pak člověk ví, jak to bylo a v případě nouze to může poskládat zpět. Po pár prohlídnutí kuše to člověku zůstane v hlavě, ale fotky jsou fotky.
2) Změříme si ATA vzdálenost – střed osy kladky po druhý střed kladky – dá se dohledat i na internetu nebo v manuálu – v mém případě 446 mm.
3) Sundáme lučiště z kuše (lepší manipulace) ale hlavně je nutné lanovody provlíknout tím vodítkem v railu, takže bez sundaného lučiště není možné vyměnit lanovody.
4) Upneme ho do bowpressu a pomalu stahujeme. Já upínám do otvorů v „hlavě“ kuše a opěrné body na ramenách dávám před kladky (čím blíže osám kladek, tím lépe, protože se tak nenamáhají ramena) – je potřeba dbát na to aby bylo lučiště v lisu dobře vycentrované – ale to by mělo být jasné. Následně press stáhneme, aby se uvolnila tětiva a lanovody.
5) Sundáme starou tětivu a dáme novou – lanovody ponecháme. Povolíme lis a proměříme ATA. +- milimetr nehraje žádnou roli.
6) Znovu stáhneme press a vyměníme oba lanovody – tětiva i lanovody jsou délkově konstruovány pouze na pár otáček. Záleží kde člověk objednává, některý výrobce posílá již předkroucené, jiný posílá rovné – v případě rovných vláken se musí dát tětivě alespoň 2-3 otáčky – pozor na směr – musí se kroutit tak, aby se středová omotávka svírala. Při výměně lanovodů můžeme rovnou spodní Yoke víc nakroutit a horní nechat rovný, případně s jednou otáčkou
7) Povolíme lis – proměříme ATA – pokud je vše OK, tak není co řešit, pokud je to moc volné, tak musíme dát otáčku jak na lanovodech, tak na tětivě. Dřív než budeme kroutit lanovody, podíváme se na časování kladek. Musí být vidět stejný počet čárek (teček) na obou kladkách. Pokud je některá více pootočená, musí se jeden lanovod přitáhnout a druhý povolit. Takže buď si prvně doladíme časování kladek a pak si hrajeme s ATA nebo rovnou uděláme obě věci zároveň.
8) Nyní když už máme časování i ATA nastaveno, je potřeba seřídit vyosení kladek. Provádí se tak, že si vezmeme šíp a přiložíme ho na jedno rameno kuše (tak jako na fotce) a přitlačíme ho, ať se nehoupe. Přikládáme na nejširší část ramene (téměř vždy u kladek) předek šípu směřuje k druhé mu rameni. Šíp musí být v rovině – kontrolujeme obě strany. Naklopení kladek se provádí kroucením s Yoke. Když potřebujeme přitáhnout vrchní rameno k tělu tak přikroutíme vrchní Yoke a spodní povolíme a obráceně. Musíme ale pamatovat na to, že když vložíme lučiště zpět do kuše tak lanovody jsou uloženy v railu a jsou tlačeny dolů. Tím pádem se kladky zase naklopí – tentokrát již shodně, obě se nakloní k railu. Proto si seřídíme osy kladek, ať se mírně rozcházejí.
9) Ještě jednou vše proměříme a zkontrolujeme (hlavně jestli jsou očka správně zaháknutá, jestli jsou káble a tětiva v drážkách…) a namontujeme zpět do kuše. Pomocí šípu opět zkontrolujeme naklonění kladek, a pokud je potřeba, tak můžeme nyní už upnout celou kuši do lisu a nastavit naklonění kladek už na kuši. Stejně tak jde štelovat časování kladek a ATA vzdálenost. Pouze u výměny lanovodů musí jít lučiště z kuše dolů.
10) Necháme si tětivu a lanovody alespoň do druhého dne „odpočinout“. Okamžité výstřely ihned po nasazení nejsou správnou volbou.
Jelikož je výměna a tuning poměrně pracná záležitost – ne manuálně složitá, ale spíše zdlouhavá. Se vším všady tak 2 hodinky, tak je dobré sáhnout po kvalitních tětivách, které se po čase nenatáhnou a vy pak nemusíte projít znovu podobným kolotočem tunění. Lepší bowpressy jsou samozřejmě rychlejší na obsluhu, ale aby si ho člověk pořídil, to by se tím musel živit – a v Česku je to málo využívaný koníček, takže chápu sazbu 500 Kč/hod v servise za výměnu a tuning.
Zdejší dvorní mistr přes tětivy – spitamen – je opravdu zkušený človíček. Mít reflexa, nechávám si dělat tětivy pouze u něho. Jelikož mám ale kladku, jsou zde mimo tětivy i lanovody. Neříkám, že by to klučina šikovnej nezvládl, ale neměl jsem náhradní nebo použitý set, který bych mu poslal, aby si to mohl naměřit. A nechtěl jsem ho uhánět, aby mi tětivu s lanovody upletl, kdybych mu poslal současně nasazený set (a já bych tak zůstal bez funkční kuše). Zvolil jsem tedy jinou variantu. Originální tětivy a lanovody od Tenpointu jsou třída. Jsem s jejich kvalitou spokojen. Netrpí moc na natahování – nová tětiva se prodlouží do druhého dne o pár mm a pak se už ani nehne. Mají však trošku problém na rozvolňování jednotlivých závitů omotávky. Především na těch extrémních zalomeních na kladkách. Středovka je v pořádku. Víceméně to na funkci nemá nějaký vliv, když se v ohybu ta omotávka rozvolní, ale mám rád, když je vše jak má být.
Proto jsem sáhl po pro mě už ověřeném výrobci 60xcustomstrings. Dělají tětivy a lanovody snad na všechny luky a kuše. Pro kuše dělají z materiálu BCY D97. Sety jsou omezeny pouze na 6 barevných variant. Dělají i zvlášť tětivy a zvlášť lanovody v milionech barev, ale za příplatek. Víceméně dělají jakékoliv rozměry, takže stačí zadat typ kuše, případně délku tětivy a kluci vyrobí. Zkušenost s nimi mám z kladkového luku a byl jsem kvalitou zpracování velice překvapen. Vyrábějí tětivy hodně předpjaté, takže se při namontování na luk/kuši už jen minimálně natáhnou a chvástají se nějakým lepším způsobem omotávání. Ani na luku ani po nasazení na kuši nepozoruji rozvolnění omotávky na ostrých záhybech na kladkách. Zde na videu kluci z crossbownation testovali tětivu a po 1000 výstřelech ukazují výsledky.
Oproti originálním Tenpoint lanovodům mají lanovody od 60x jiný „tvar“ respektive jsou vyrobeny jiným způsobem. Originální lanovod je upletený jakoby ze dvou částí – samotný lanovod a do něho vložené yokes (úchyty na osy kladek) a zajištěné omotávkou. U lanovodů od 60x vycházejí yokes už přímo z vláken samotného lanovodu.
A teď to nejdůležitější – cena. Originální tětiva vychází na 25 USD a lanovody na 52 USD, což je dohromady 77 USD bez dopravy. Ručně dělaný set tětivy a lanovodů od 60x vychází na 80 USD a doprava do ČR je 12,6 USD. Několikrát do roka mají ale slevy např. 10% pro nového zákazníka, 15% na valentýna, den matek (to jsem využil já), vánoce, velikonoce, černé pátky a mnoho dalšího. Několikrát do roka je tedy možné set nakoupit za 68 USD. I podle reakcí ze zahraničních fór je to daleko lepší investice než za originální set (především co se životnosti týče). Tětiva a lanovod zvlášť vycházejí na 30 + 30 + 30 USD což je 90 USD, se slevou 76,5 USD. Takže pořád levnější jak originál a s možností výběru si z pestré palety barev jak vláken, tak i omotávky.
Ještě bych napsal pár řádků – možná takový mininávod – na výměnu tětivy a lanovodů a následný tuning na kladkových kuších.
1) Nejdůležitější je si vše před sundáním důkladně nafotit z několika úhlů, ať pak člověk ví, jak to bylo a v případě nouze to může poskládat zpět. Po pár prohlídnutí kuše to člověku zůstane v hlavě, ale fotky jsou fotky.
2) Změříme si ATA vzdálenost – střed osy kladky po druhý střed kladky – dá se dohledat i na internetu nebo v manuálu – v mém případě 446 mm.
3) Sundáme lučiště z kuše (lepší manipulace) ale hlavně je nutné lanovody provlíknout tím vodítkem v railu, takže bez sundaného lučiště není možné vyměnit lanovody.
4) Upneme ho do bowpressu a pomalu stahujeme. Já upínám do otvorů v „hlavě“ kuše a opěrné body na ramenách dávám před kladky (čím blíže osám kladek, tím lépe, protože se tak nenamáhají ramena) – je potřeba dbát na to aby bylo lučiště v lisu dobře vycentrované – ale to by mělo být jasné. Následně press stáhneme, aby se uvolnila tětiva a lanovody.
5) Sundáme starou tětivu a dáme novou – lanovody ponecháme. Povolíme lis a proměříme ATA. +- milimetr nehraje žádnou roli.
6) Znovu stáhneme press a vyměníme oba lanovody – tětiva i lanovody jsou délkově konstruovány pouze na pár otáček. Záleží kde člověk objednává, některý výrobce posílá již předkroucené, jiný posílá rovné – v případě rovných vláken se musí dát tětivě alespoň 2-3 otáčky – pozor na směr – musí se kroutit tak, aby se středová omotávka svírala. Při výměně lanovodů můžeme rovnou spodní Yoke víc nakroutit a horní nechat rovný, případně s jednou otáčkou
7) Povolíme lis – proměříme ATA – pokud je vše OK, tak není co řešit, pokud je to moc volné, tak musíme dát otáčku jak na lanovodech, tak na tětivě. Dřív než budeme kroutit lanovody, podíváme se na časování kladek. Musí být vidět stejný počet čárek (teček) na obou kladkách. Pokud je některá více pootočená, musí se jeden lanovod přitáhnout a druhý povolit. Takže buď si prvně doladíme časování kladek a pak si hrajeme s ATA nebo rovnou uděláme obě věci zároveň.
8) Nyní když už máme časování i ATA nastaveno, je potřeba seřídit vyosení kladek. Provádí se tak, že si vezmeme šíp a přiložíme ho na jedno rameno kuše (tak jako na fotce) a přitlačíme ho, ať se nehoupe. Přikládáme na nejširší část ramene (téměř vždy u kladek) předek šípu směřuje k druhé mu rameni. Šíp musí být v rovině – kontrolujeme obě strany. Naklopení kladek se provádí kroucením s Yoke. Když potřebujeme přitáhnout vrchní rameno k tělu tak přikroutíme vrchní Yoke a spodní povolíme a obráceně. Musíme ale pamatovat na to, že když vložíme lučiště zpět do kuše tak lanovody jsou uloženy v railu a jsou tlačeny dolů. Tím pádem se kladky zase naklopí – tentokrát již shodně, obě se nakloní k railu. Proto si seřídíme osy kladek, ať se mírně rozcházejí.
9) Ještě jednou vše proměříme a zkontrolujeme (hlavně jestli jsou očka správně zaháknutá, jestli jsou káble a tětiva v drážkách…) a namontujeme zpět do kuše. Pomocí šípu opět zkontrolujeme naklonění kladek, a pokud je potřeba, tak můžeme nyní už upnout celou kuši do lisu a nastavit naklonění kladek už na kuši. Stejně tak jde štelovat časování kladek a ATA vzdálenost. Pouze u výměny lanovodů musí jít lučiště z kuše dolů.
10) Necháme si tětivu a lanovody alespoň do druhého dne „odpočinout“. Okamžité výstřely ihned po nasazení nejsou správnou volbou.
Jelikož je výměna a tuning poměrně pracná záležitost – ne manuálně složitá, ale spíše zdlouhavá. Se vším všady tak 2 hodinky, tak je dobré sáhnout po kvalitních tětivách, které se po čase nenatáhnou a vy pak nemusíte projít znovu podobným kolotočem tunění. Lepší bowpressy jsou samozřejmě rychlejší na obsluhu, ale aby si ho člověk pořídil, to by se tím musel živit – a v Česku je to málo využívaný koníček, takže chápu sazbu 500 Kč/hod v servise za výměnu a tuning.